Skip to main content
Άρθρα

16 βήματα πριν την παραλία…

Το καλοκαίρι έχει σχεδόν έρθει και είναι ενδιαφέρον να δούμε μερικές χρήσιμες πληροφορίες για το πόσο επικίνδυνη είναι η ηλιακή ακτινοβολία αλλά και πως προστατευόμαστε όσο το δυνατόν καλύτερα από αυτή. 

  1. Το αντιηλιακό μας πρέπει να μας προστατεύει από όλο το φάσμα της υπεριώδους (UV) ακτινοβολίας, όχι μόνο από την UVB αλλά και από την UVA. Η UVA ακτινοβολία ευθύνεται για τη γήρανση καθώς και για τον καρκίνο του δέρματος. 
  2. Το αντιηλιακό απλώνεται στο δέρμα 30’ πριν την ηλιακή έκθεση και σε περίπτωση που είμαστε στην παραλία ή στην πισίνα, πρέπει να επαναλαμβάνεται μετά από κάθε μας βουτιά. Ωστόσο, η υπερβολική χρήση αντηλιακού (είτε σε συχνότητα είτε σε ποσότητα) δεν αυξάνει την αποτελεσματικότητα του.  
  3. Όσο πιο υψηλός είναι ο δείκτης προστασίας τόσο πιο αποτελεσματικά μας προστατεύει το αντιηλιακό μας. Είναι ωστόσο αξιοσημείωτο ότι ένα αντιηλιακό με δείκτη προστασίας 15 φιλτράρει περίπου το 93% της υπεριώδους ακτινοβολίας, ενώ με δείκτη προστασίας 45 φιλτράρεται περίπου το 97%. Με απλά λόγια και ένα αντιηλιακό με δείκτη προστασίας 15 μπορεί να μας προστατεύσει αρκετά και είναι σίγουρα καλύτερο από καθόλου αντιηλιακό. 
  4. Καλό είναι να έχουμε το σώμα μας και το κεφάλι μας όσο γίνεται καλυμμένα. Όμως τα ενδύματα και τα καπέλα γίνονται, όταν βραχούν, έως και 50% πιο διαπερατά από την υπεριώδη ακτινοβολία από όσο όταν είναι στεγνά. Και αυτό δεν ισχύει μόνο για το νερό αλλά και για τον ιδρώτα.
  5. Δεν ξεχνάμε τα γυαλιά ηλίου. Πέρα από ένα στυλιστικό αξεσουάρ, πέρα από το ότι βελτιώνουν την όραση μας όταν το φως είναι πολύ έντονο, τα γυαλιά ηλίου προστατεύουν τα μάτια μας από την υπεριώδη ακτινοβολία. 
  6. Παρομοίως με τα μάτια, ιδιαίτερη αντιηλιακή προστασία χρειάζονται και τα χείλη μας. Το κόκκινο χρώμα τους δεν τους δίνει φυσική προστασία. Ως εκ τούτου καλό θα είναι να χρησιμοποιούμε και κάποιο ειδικό για τα χείλη μας αντιηλιακό προϊόν (με δείκτη προστασίας 30). 
  7. Το 50% της συνολικής επιβάρυνσης του οργανισμού μας από την υπεριώδη ακτινοβολία παρατηρείται εντός τριών ωρών μέσα στη μέρα, από τις 11:00 ως τις 14:00. 
  8. Ακόμα και στη συννεφιά, το 90% της υπεριώδους ακτινοβολίας διαπερνά τα σύννεφα.
  9. Η σκιά (ομπρέλα, δέντρα) μειώνει την υπεριώδη ακτινοβολία κατά περίπου 50%. Άρα από μόνη της δεν αρκεί για μια σίγουρη αντιηλιακή προστασία. 
  10. Η άμμος αντανακλά το 50% και το νερό το 40-50% της υπεριώδους ακτινοβολίας που προσκρούει πάνω τους.
  11. Το 50% της UVB και το 75% της UVA υπεριώδους ακτινοβολίας φτάνουν σε βάθος 1 μέτρου μέσα στο νερό.
  12. Ακόμα και για εκείνους που δεν πάνε στη θάλασσα αλλά θα κάνουν μια εκδρομή στο βουνό: Σε μεγαλύτερα υψόμετρα έχουμε και μεγαλύτερη UV επιβάρυνση. Ενδεικτικά, η υπεριώδης ακτινοβολία που φτάνει στο έδαφος αυξάνεται κατα 15% για κάθε αύξηση του υψόμετρου κατά 1000 μέτρα. 
  13. Και μια και μιλήσαμε για το βουνό, να πούμε ότι το χιόνι αντανακλά το 80-90% της υπεριώδους ακτινοβολίας. 
  14. Πέραν του αντιηλιακού μας, αποφεύγουμε πριν από κάθε μας ηλιακή έκθεση κάθε είδους καλλυντικό ή άρωμα. Θα μπορούσαν να προκαλέσουν σε συνδυασμό με την υπεριώδη ακτινοβολία, ανεπιθύμητες δερματικές αντιδράσεις. 
  15. Αν παίρνουμε κάποιο φάρμακο σε μόνιμη βάση ή προσωρινά, πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι δεν θα μας προκαλέσει κάποια φωτοτοξική αντίδραση. Πολλά συνηθισμένα φάρμακα ευθύνονται για τέτοιου είδους αντιδράσεις μετά από ηλιακή έκθεση (αντιβιοτικά, αντιυπερτασικά, ηρεμιστικά, αντιδιαβητικά, αντισυλληπτικά κ.α.)
  16. Και για το τέλος τα παιδιά. Απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή και όσο το δυνατόν μικρότερη έκθεση στο φως του ήλιου. Μην ξεχνάμε ότι τα παιδιά δεν έχουν καμία άσχημη εμπειρία με τον ήλιο. Είναι ευθύνη των γονέων να τους εξηγήσουν πόσο επιβλαβής μπορεί να γίνει και να τα προστατεύσουν. 

Πηγή: https://www.altmeyers.org/de/dermatologie/lichtschutz-53

Μετάφραση: Δρ. Χριστόφορος Τρυπάκης, MD, PhD

Copyright © 2022 - medderma PLUS
Κατασκευή Ιστοσελίδας: Ax-Easy