Skip to main content
Άρθρα

Η υγεία των τριχών και των νυχιών εξαρτάται (και) από τη διατροφή μας.

Τα υγιή και πυκνά μαλλιά και τα ανθεκτικά νύχια είναι επιθυμητά από όλους, ανεξαρτήτως φύλου και ηλικίας. Λίγο πολύ οι περισσότεροι έχουμε ακούσει ή διαβάσει ότι για την υγεία των τριχών και των νυχιών παίζει (μεταξύ άλλων) και η διατροφή έναν σημαντικό ρόλο. Όμως ποια ακριβώς μέταλλα και ποιες βιταμίνες είναι ιδιαίτερα σημαντικές για την παραπάνω αποστολή;

Στο παρόν άρθρο θα αναφερθούμε στις ουσίες εκείνες που έχουν ανάγκη τα μαλλιά μας και τα νύχια μας καθώς και στα τρόφιμα στα οποία αυτές περιέχονται. 

Σίδηρος

Η σημασία του για την υγεία μας γενικά είναι γνωστή. Σε καταστάσεις απώλειας αίματος από το γαστρεντερικό ή το ουρογεννητικό σύστημα όπως και σε καταστάσεις αυξημένων αναγκών σιδήρου (π.χ. εγκυμοσύνη) μπορεί τα επίπεδα σιδήρου να ελαττωθούν. Το ίδιο θα συμβεί και σε μειωμένη πρόσληψη σιδήρου, είτε λόγω αυστηρής χορτοφαγικής διατροφής, είτε λόγω μειωμένης απορρόφησης του σιδήρου από το έντερο (π.χ. ως συνέπεια χειρουργικών επεμβάσεων). Ως αποτέλεσμα θα εμφανιστούν αναιμία, αποδυνάμωση του ανοσοποιητικού συστήματος, απώλεια όρεξης και κόπωση. Ωστόσο και μια χρόνια τριχόπτωση θα μπορούσε να οφείλεται σε σιδηροπενία, ειδικά όταν ο ασθενής είναι νέα γυναίκα (απώλεια αίματος στην έμμηνο ρύση). 

Τροφές πλούσιες σε σίδηρο είναι η βρώμη, το κριθάρι, το σιτάρι, η σίκαλη, το κακάο, το σπανάκι, η πατάτα, ο μαϊντανός, το μήλο, το κρέας, το γάλα και το αυγό. 

Βιοτίνη (βιταμίνη Η ή Β7)

Ίσως η πιο σημαντική βιταμίνη για την υγεία των τριχών και των νυχιών. Η βασική πηγή βιοτίνης για τον οργανισμό είναι τα εντόσθια, ο κρόκος του αυγού, η μαγιά, τα καρύδια, τα δημητριακά και το γάλα. 

Πέρα από την πρόσληψη της από την τροφή, βιοτίνη παράγεται στην εντερική χλωρίδα. Για αυτό τον λόγο παρατηρείται πτώση των επιπέδων της βιοτίνης μετά από μακρά αντιβιοτική θεραπεία ή σε περιπτώσεις αλκοολισμού. Τέλος να αναφερθεί ότι κατα την εγκυμοσύνη αποδομείται η βιοτίνη ταχύτερα με συνέπεια πτώση των επιπέδων της στο αίμα. 

Σελήνιο και Ψευδάργυρος

Τα δύο αυτά μέταλλα συμβάλλουν επίσης στην καλή υγεία τριχών και νυχιών. Θα τα εντοπίσουμε κυρίως στο κρέας, το ψάρι, τα γαλακτοκομικά, τα αυγά, τα δημητριακά και τα όσπρια. Πολύ καλή πηγή σεληνίου είναι και τα καρύδια Βραζιλίας.

Βιταμίνη D

Τελευταία αφήσαμε τη βιταμίνη D όχι λόγω μειωμένης σημασίας της αλλά λόγω του γεγονότος ότι η απαιτούμενη ποσότητα για το ανθρώπινο σώμα παράγεται από το ίδιο μας το δέρμα μετά από ηλιακή έκθεση. Υπάρχουν τρόφιμα που περιέχουν βιταμίνη D, ωστόσο δεν αποτελούν την κύρια πηγή της βιταμίνης. Με απλά λόγια, χαμηλά επίπεδα βιταμίνης D θα οφείλονται μάλλον σε απουσία ηλιακής έκθεσης παρά στις διατροφικές συνήθειες του ασθενούς. 

Σε κάθε περίπτωση ανεξήγητης τριχόπτωσης ή εύθραυστων νυχιών θα πρέπει να εξετάζονται όλες οι παραπάνω παράμετροι και σε περίπτωση μειωμένων επιπέδων κάποιας από αυτές, να γίνεται μια θεραπεία αναπλήρωσης της, είτε με αλλαγή των διατροφικών συνηθειών του ασθενούς είτε με συγκεκριμένα συμπληρώματα διατροφής. 

Πηγές: Braun-Falco’s Dermatologie, Venerologie und Allergologie, 6η έκδοση, 2011, συγγρ.: Gerd Plewig, Michael Landthaler, Walter H.C. Burgdorf, Michael Hertl, Thomas Ruzicka, εκδόσεις: Springer Berlin Heidelberg

www.altmeyers.org

de.wikipedia.org

Επιμέλεια: Δρ. Χριστόφορος Τρυπάκης, MD, PhD

Copyright © 2022 - medderma PLUS
Κατασκευή Ιστοσελίδας: Ax-Easy